تسمه حمل بار چیست و چرا کاربرد دارد؟

تسمه حمل بار یک وسیله ضروری و مهم برای حمل بارهایی است که طناب معمولی قدرت جابجایی آن را ندارد و یا از سیم بکسل نمی‌توان برای آن استفاده کرد. اگر در تجارت خود نیاز به وسیله‌ای دارید که حمل بارهای سنگین را عهده‌دار شود بدون شک به این تسمه احتیاج پیدا خواهید کرد.

این تسمه‌ها از دو متریال نایلون و پلی استر ساخته می‌شوند که تفاوت‌هایی با هم از نظر کارکرد دارند.

برای مثال تسمه‌هایی که با الیاف نایلونی ساخته شده‌اند در محیط‌های قلیایی دوام بسیار بالایی دارند و توصیه می‌شود که از این نوع تسمه‌ها برای چنین شرایطی استفاده شود.

از طرفی، الیاف پلی استر برعکس نایلونی در محیط‌های اسیدی مقاومت بالایی دارند و باید در محیط‌هایی که ممکن است اسیدی باشد از آن‌ها استفاده کرد.

تسمه حمل بار چطور ساخته می‌شود؟

تسمه های حمل بار عمدتا در کارخانه‌های بافندگی تولید می‌شوند و معتبرترین روش برای بافت آن‌ها دوخت پیوسته است. اما این تسمه‌ها باید یک روکش مناسب برای محافظت داشته باشند.

از این رو، به منظور جلوگیری از سایش تسمه‌ها در جریان کارکرد، محافظت در برابر نور خورشید و افزایش ضریب اصطکاک از مواد پلیمری استفاده می‌شود.

چرا از این تسمه‌ها استفاده کنیم؟

  • این دست تسمه هایی که برای حمل بار استفاده می‌شوند بسیار منعطف و نرم هستند و از آن جایی که پهنای بسیار مناسبی دارند به ویژه برای بارهایی که رنگ یا پولیش شده‌اند و یا احتمال تو رفتگی در آن‌ها وجود دارد بهترین گزینه ممکن هستند.
  • در مقایسه با سیم بکسل و زنجیر قدرت آسیب رساندن کمتری داشته و برای اجسامی که شکننده هستند مناسب‌ترند.
  • این تسمه‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و اپراتور از مهار بار اطمینان حاصل خواهد کرد.
  • بهترین ویژگی این تسمه نبود فلز و در نتیجه نبود زنگ زدگی است که برای جابجایی اجسام رنگ شده و تزئینی بسیار مناسب است.
  • همچنین، بر خلاف سیم بکسل و زنجیر، تسمه حمل بار با کشیده شدن ایجاد جرقه نخواهد کرد و در نتیجه خبری از آتش سوزی نیست.

 

انواع تسمه های حمل بار

  • تسمه‌های حمل و فیکس بار (Webbing Slings)

این تسمه‌ها از مواد پلی استری ساخته شده و برای جابجایی بارهای سنگین گزینه ایده‌آلی هستند. تسمه های حمل و فیکس سبک هستند و پهنای بلندتری هم دارند که به محافظت از بار در برابر فشار ناشی از حمل کمک خواهد کرد.

این تسمه حمل را می‌توان قدرتمندترین تسمه در میان سایر تسمه‌های بازار عنوان کرد که تا ۵۰ تن ظرفیت دارد. این تسمه‌ها عمدتا پوشش پلی استری دارند که دوام و ایمنی را افزایش می‌دهد.

جمع بندی

تسمه حمل بار وسیله‌ای ضروری برای کارهای سنگین است. به ویژه برای کارهایی که نیاز به ظرافت در حمل وجود دارد و نمی‌توان از سیم بکسل یا حتی طناب استفاده کرد. این تسمه‌ها در ظرفیت‌های مختلف موجود هستند که بهتر است پیش از خریداری با متخصصین این زمینه درباره نوعیت بار مشورت کنید.

البته در این لیست تسمه‌های مشابه هم وجود دارد که نام برده نشده است. برای مثال تسمه‌های دوبل که تا ۱۵ تن ظرفیت دارند و یا تسمه‌های جغجغه‌ای که برای حمل بار روی تریلی و  وسایط مشابه بهترین گزینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید