لیفتر مگنت چیست و در کجا استفاده میشود؟

لیفتمگ یا لیفتر مگنت چیست ؟

در کارخانه های صنعتی و کارگاه های تولیدی یکی از بزرگ ترین مسائلی که کارفرمایان و کارگران با آن روبرو هستند موضوع نحوه جابجایی محصولات تولید شده و یا مواد اولیه می باشد. در قدیم بیشتر این کار را از طریق نیروی انسانی انجام می دادند؛ یعنی افرادی را استخدام می کردند تا مواد اولیه را به دستگاه های تولیدی یا قسمت های مورد نیاز برسانند و محصولات تولید و بسته بندی شده را نیز به داخل انبار ببرند. این کار هم از نظر هزینه نیروی انسانی برای کارفرما و هم از نظر سختی کار برای نیروها طاقت فرسا بود. به همین دلیل مهندسین مکانیک سعی کردند وسیله ای به نام لیفتمگ را طراحی کنند که با استفاده از خواص برخی مواد و آلیاژها مانند جذب بسیار قوی آهنربای نئودیوم بتوانند به راحتی قطعات و بسته های مختلف را جابجا کند. البته خود این دستگاه های لیفتر مگنت یک سیر تکاملی داشته اند و الان در انواع مختلف دائمی و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

معرفی دستگاه لیفتر مگنت

لیفتر مگنت دائم دستی یا مگنت دستی نوعی وسیله مکانیکی است که بر اساس نیروی مغناطیسی آهنربا کار می کند. در واقع این دستگاه با استفاده از نیروی مغناطیسی و آهنربای نئودیوم که در آن قرار گرفته است به راحتی می تواند با استفاده از زنجیر و تسمه های محکم، قطعات سنگین آهنی را خیلی راحت جابجا کند. حسن این دستگاه ها این است که از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند؛ بنابراین به خصوص وقتی در کارگاه های صنایع فولادی، سی ان جی، غالب سازی، تراشکاری، سازه های آهنی، سازه های فلزی، آهن فروشی، ورق آهنی، پرس کاری، ساخت ماشین آلات صنعتی، صنایع جوش و برش و موارد دیگر از این دست استفاده می شود اطمینان خاطر داریم که هنگام جابجایی بر زمین نخواهد افتاد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا هم از آسیب رسیدن به قطعه مورد نظر جلوگیری می کند و هم خطر خسارات جانی در اثر سقوط قطعه را کاهش می دهد. آهنربای نئودیوم که در دستگاه لیفتر مگنت استفاده می شود از قوی ترین آهنرباهای موجود در جهان است.

نحوه عملکرد دستگاه لیفتمگ

اگر بخواهیم به طور کلی عملکرد لیفتر مگنت دائم دستی را بررسی کنیم باید بگوییم دقیقاً شبیه یک جرثقیل اما در سایز کوچک تر کار می کند؛ اما اگر بخواهیم به طور جزئی تر عملکرد این دستگاه را بررسی کنیم این دستگاه با یک اهرم کار می کند. زمانی که با اتصال دستگاه، اهرم حرکت می کند یعنی اهرم چرخانده می شود، آهنربای نئودیوم را در وضعیتی قرار می دهد که نیروی مغناطیسی قوی در داخل این قطعه ایجاد خواهد شد. این نیرو به قدری قوی است که با مکانیزم جرثقیل لیفتر مگنت، قطعات را بلند کرده و به نقطه مورد نظر می رساند.

البته لیفتمگ ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و حداکثر توانشان در مورد وزن هایی که می توانند جابجا کنند نیز متفاوت است. زمانی که شما قطعه مورد نظر را با لیفتمگ بلند کردید و آن را به نقطه مورد نظر رساندید برای اینکه بتوانید قطعه را از لیفتر مگنت جدا کرده و در مقصد پایین بگذارید باید دسته اهرم لیفتمگ را دوباره برعکس بچرخانید تا دوباره آهنربای نئودیوم در وضعیتی قرار بگیرد که میدان مغناطیسی آن از بین برود. یکی از مزیت های بسیار بزرگ این دستگاه این است که برای انجام کار نیازی به برق یا شارژ شدن ندارد؛ بنابراین بدون اینکه خراب یا ضعیف شود می توانید با خیال راحت و یک بار هزینه کردن برای سالیان سال از این دستگاه در کارگاه های صنعتی خود استفاده کنید.

ویژگی های منحصر به فرد دستگاه لیفتمگ

  • سبک بودن خود دستگاه
  • عدم نیاز به آموزش های تخصصی برای استفاده از دستگاه
  • عدم نیاز به هزینه نگه داری
  • عدم نیاز به هزینه برق و یا باتری، کابل و تابلوی تغذیه
  • قدرت فوق العاده برای جابجایی قطعات سنگین
  • سرعت بسیار عالی
  • مکانیزم ساده
  • ایمنی بالا و استاندارد
  • افزایش راندمان کار با هزینه ای بسیار پایین
  • قطع و وصل سریع دستگاه لیفتر مگنت دائم دستی توسط اهرم مکانیکی
  • وجود قفل مکانیکی روی اهرم مگنت که از وقوع حادثه های ناگوار رها شدن ناخواسته بار جلوگیری می کند.

ظرفیت دستگاه های لیفتر مگنت

دستگاه لیفتر مگنت دائم دستی بر اساس نوع کاربرد و قطعاتی که باید در کارگاه جابجا کند در ظرفیت های مختلف 100، 300، 600، 1000، 2000 و 3000 توسط سازندگان آن تولید می شود؛ بنابراین شما می توانید با توجه به وزن و ضخامت قطعاتی که می خواهید با لیفتمگ جابجا کنید دستگاه متناسب را خریداری نمایید.
آیا لیفتر مگنت تنها در کارگاه های صنعتی کاربرد دارد؟

خیر از لیفتر مگنت یا همان دستگاه های لیفتمگ در قسمت های مختلف صنایع کاشی و سرامیک، صنایع نفت و گاز در پتروشیمی ها نیز علاوه بر کارگاه های بزرگ و کوچک صنعتی و فلزکاری استفاده می شود.

دستگاه لیفترمگنت دائم اتوماتیک

تمام توضیحاتی که تا اینجای مقاله خدمت شما ارائه کردیم مربوط به لیفتمگ های دائمی دستی بود که به صورت کاملاً مکانیکی کار می کنند و هیچ نیازی به برق، باتری و شارژ شدن ندارند؛ اما در حال حاضر لیفتر مگنت های دائم اتوماتیک نیز تولید می شوند که با استفاده از دکمه خاموش و روشن اما طبق همان عملکرد قبلی جابجایی قطعات را انجام می دهند. این نوع دستگاه ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که با یک بار بالا آمدن دستگاه جرثقیل دستگاه به حالت مگنت یعنی روشن در می آید و با ایجاد میدان مغناطیسی که قبلاً توضیح دادیم قطعه مورد نظر را جابجا می کند. بعد از شل شدن زنجیر و رها شدن قلاب در مکان مورد نظر دوباره با زدن دکمه دستگاه لیفتر مگنت به حالت دمگنت یعنی خاموش در می آید و از حالت میدان مغناطیسی خود خارج می شود تا بتواند قطعه را در مقصد رها کند. این دستگاه نیز مانند نوع دستی خود به راحتی قابل کنترل بوده و به دلیل ابعاد بزرگی که دارد سطح تماس زیادی بین آهنربا و قطعه مورد نظر ایجاد می کند که جابجایی آن ها را راحت تر و کم خطرتر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید