کرپی (بست سیم بکسل) چیست ؟

کرپی یک نوع بست یوشکل است که برای بستن پایه و قلاب سیم بکسل بالابر ساختمانی استفاده میشود. یک پیچ و مهره‌ی U شکل به شکل حرف U که دو طرف آن قلاویز شده می‌باشد. کرپی یو شکل ۱۲ در بالابر ها ساختمانی برای بستن لوله های پایه به ریل مورد استفاده قرار میگیرد، هر بالابر ۸ عدد بست ۱۲ یوشکل برای بستن پایه ها نیاز دارد معمولا هر بالابر به ۴ عدد بست ده برای محکم نمودن قلاب به سیم بکسل بالابر نیاز دارد. اکثر بالابر ها از سیم بکسل نمره ۸ استفاده میکنند برای سیم بکسل قطر ۸ کرپی نمره ۱۰ توصیه میشود.

هنگام بستن قلاب توسط بست کرپی به نکات زیر توجه شود.

استفاده از بست های U شکل (Wire Rope Clips) مستلزم دقت فراوان در بستن صحیح بست ها می باشد از جمله این که گودی U بست ها بر روی بخش انتهایی سیم بکسل قرار گیرد و حداقل از۳عدد بست استفاده شود علاه بر آن پس از محکم کردن اولیه بست ها باید بر حسب لزوم به طور منظم چک شده و محکم گردد بستن کرپی بر روی سیم بکسل استانداردهایی دارد که باید رعایت شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود:

۱ – قطر سیم بکسل باید با شماره کرپی (بست بکسل) یکی باشد شماره کرپی همان قطر کرپی است .

۲ – تمامی کرپی ها باید در یک جهت بسته شوند .

۳ – کزپی ها باید طوری قرار گیرند که U کرپی طرف سر کوتاه تر سیم بکسل باشد .

۴ – تعداد کرپی بستگی به قطر بکسل دارد به طور مثال تا قطر ۸ میلی متر ۲ تا ۳ عدد کرپی باید استفاده شود .

۵ – فاصله کرپی ها باید مساوی و فاصله بین دو کرپی باید به اندازه ۶ برابر قطر سیم بکسل باشد.

۶ – مهره کرپی باید در زمان سفت کردن به اندازه ۳/۱ قطر اولیه سیم بکسل محکم و سفت گردد.

بست کرپی مخصوص پایه بالابر

پیچ و مهره‌ کرپی مخصوص پایه های بالابر کرپی یو شکل که برای بستن پایه بالابر ها ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد این کرپی های بالابر از دو نوع فولاد سیاه و فولاد سفید گالوانیزه ساخته میشود. بنا به تجربه شخصی بنده نوع گالوانیزه دنده درشت بهترین نوع کرپی بالابر میباشد. بخاطرگالوانیزه بودن کرپی خاصیت زد زنگ دارد و زنگ نمیخورد دنده های درشت در بالابر ها راحت تر باز و بسته میشود .

از این نوع بست برای بستن قلاب بالابر به سیم بکسل بالابر استفاده میشود. برای سیم بکسل نمره هشت معمولا بست ده میبندند این بست نسبت به مدل آهنی ارزانتر میباشد.

کرپی فلزی بست سیم بکسل بالابر

بست کرپی یو شکل فلزی نمره ۱۰ مخصوص بستن قلاب بالابر به سیم بکسل این نوع بست فلزی یا چدن میباشد. بیشتر برای بالابر های تکفاز و سه فاز تا پانصد کیلو از بست نمره ده فلزی استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید