جرثقیل از گذشته تا به امروز

جرثقیل دستگاه حمل

نوعی دستگاه است که عموماً مجهز به طناب بالابر ، طناب سیم یا زنجیر است که از آن برای بلند کردن و پایین آوردن مواد و جابجایی آنها به صورت افقی استفاده می شود. بیشتر برای بلند کردن وسایل سنگین و حمل و نقل آنها به جاهای دیگر استفاده می شود.

دستگاه از یک یا چند ماشین ساده برای ایجاد مزیت مکانیکی استفاده می کند و بدین ترتیب بارها را فراتر از توانایی طبیعی یک انسان حرکت می کند. جرثقیل ها معمولاً در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه بار ، در صنعت ساخت و ساز برای جابجایی مواد و در صنایع تولیدی برای مونتاژ تجهیزات سنگین به کار می روند.

اولین استفاده ها از جرثقیل

اولین دستگاه جرثقیل شناخته شده شادوف بود ، وسیله ای برای بلند کردن آب که در بین النهرین باستان (عراق مدرن) اختراع شد و سپس در فناوری مصر باستان ظاهر شد. جرثقیل های ساختمانی بعداً در یونان باستان ظاهر شدند ، جایی که توسط مردان یا حیوانات (مانند اسب) نیرو می گرفتند و برای ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

جرثقیل های بزرگتر بعداً در امپراتوری روم توسعه پیدا کردند و با استفاده از تردمیل های انسانی ، قادر به بلند کردن وزنه های سنگین تر بودند. در قرون وسطی ، جرثقیل های بندری برای بارگیری و تخلیه کشتی ها و کمک به ساخت آنها معرفی می شدند – بعضی از آنها برای استحکام و پایداری اضافی در برج های سنگی ساخته شده بودند. اولین جرثقیل ها از چوب ساخته شده اند ، اما از چدن و ​​فولاد با روی کار آمدن انقلاب صنعتی برای ساخت استفاده شد.

دیدگاهتان را بنویسید